Volkswagen 2.0 TDI

Konec tedna je kot bomba udarila vest, da je ameriška Agencija za zaščito okolja EPA ugotovila, da jo je Volkswagen zadnje desetletje vlekel za nos. S pomočjo napredne pametne programske opreme so namreč v času testiranj dizelskih motorjev prikazovali med 10- in 40-krat manjše izpuste, kot so ti dejansko bili med vsakodnevno vožnjo Volkswagnovih avtomobilov. Načrtno so zavajali oziroma izigravali tako ameriško okoljsko zakonodajo in zvezne organe kot tudi svoje kupce. Kazen bo huda. Govori se o globi v višini 15 milijard evrov ter kazenskem pregonu odgovornih oseb v vrhu uprave Volkswagna. Zakaj o tem govorimo v borznem komentarju in ne v avtomobilskem podlistku?

Volkswagen je drugo največje avtomobilsko podjetje na svetu, ki na leto proizvede okoli 10,2 milijona vozil in je letos hotel za svetovni prestol izzvati Toyoto. A žal jih je trg včeraj surovo kaznoval. Delnice Volkswagna so strmoglavile za 20 odstotkov in vrednost podjetja se je znižala za 15 milijard evrov. Delnice so tako od sredine marca izgubile že polovico vrednosti. A ZDA predstavljajo le vrh ledene gore, zgolj pet odstotkov prodaje. Postavlja se vprašanje, ali so goljufali le v ZDA ali tudi na tradicionalnem trgu v Evropi oziroma na svojem najdonosnejšem trgu, v Aziji, na Kitajskem. Jih lahko doleti dodatna kazen? Lahko podjetje v tej obliki in pod temi lastniki preživi ta udarec? Največji lastniki Volkswagna so družina Porsche/Piech z 51 odstotki, nemška zvezna dežela Spodnja Saška z 20 odstotki ter katarski državni sklad s 17 odstotki. Samo matična družba Volkswagen zaposluje skoraj 600.000 ljudi, kar je več, kot je v Sloveniji vseh zaposlenih v gospodarstvu. In ne pozabimo, Volkswagen obvladuje (in močno sodeluje pri razvoju) tudi znamke Seat, škoda, Porsche, Audi, Bentley ter gospodarska vozila MAN in Scania. Vlagatelji si postavljajo vprašanje, kje vse so uporabili goljufivo programsko opremo, da so prikrili dejanske vrednosti izpušnih plinov. Zato je ta novica v Nemčiji danes močno zasenčila vse novice na temo begunske tematike. Upad prodaje zaradi zmanjšanja zaupanja močno skrbi tako gospodarstvo kot tudi politike. Zato so se oglasili tudi iz urada nemške kanclerke ter izrazili željo, da se problemi začnejo razreševati čim prej ter čim bolj pregledno. Zavedajo se, da je lahko Nemčija v recesiji, če pade Volkswagen. V letu 2014 je ustvaril 202 milijardi evrov od prodaje, dobrih 10 milijard evrov dobička ter plačal 3,7 milijarde evrov davka od dobička.
Sreča v nesreči je, da so bili na istem testu tudi dizelski motorji BMW, ki so test uspešno prestali. Torej goljufanje ni splošna praksa nemških avtomobilistov. Zato so se tečaji delnic BMW ter Daimler (znamka Mercedes) po objavah, da se distancirajo od prakse svojega konkurenta, kljub močnim jutranjim padcem močno popravili. Trg je nagradil poštenje ter kaznoval nepoštene poslovne prakse. Razvoj dogodkov bomo podrobno spremljali tudi v naslednjih tednih, a primer kaže, da je ugled, ki ga je nekdo mukoma gradil desetletja, mogoče zapraviti v trenutku, z eno samo odločitvijo, eno samo potezo, da prihraniš nekaj deset ali nekaj sto evrov pri poslu, vrednem milijarde. Bližnjic ni ali pa delujejo le kratek čas.

Aleš Lokar, pomočnik direktorja naložbenega sektorja – vodja upravljanja