Kaj se dogaja s Kitajsko?

V zadnjem desetletju je Kitajska postala pomembna svetovna velesila in njeno gospodarsko stanje ima velike implikacije na globalno krvno sliko. Pri posameznih surovinah je daleč največja povpraševalka in porabnica. Rekorderji so v premogu, pokurijo ga več kot 50 odstotkov svetovne porabe. Vodilni so tudi pri porabi večine preostalih surovin. Porabijo namreč od 40 do 50 odstotkov vse svetovne porabe aluminija, niklja, bakra, železove rude in svinca. Pri nafti in plinu pa so odstotki nekoliko nižji.

Rast BDP so v zadnjih petnajstih letih gnale predvsem naložbe. Večino so seveda potrebovali, vendar so v zadnji fazi gradili tudi nepotrebne kapacitete, ki dandanes samevajo. Poslovni model investiranja se je končal in oblasti želijo preoblikovati ekonomijo, ki bi bila podobnejša ameriški. V ospredje prihaja potrošnik. Ta transformacija ni in ne bo proces, ki bo tekel gladko, ampak bo na trg prinesel volatilnost. To najbolje vidimo skozi delniški trg, ki se v zadnjih letih premika iz ene skrajnosti v drugo. Za pravilno vlaganje je treba pobrskati globlje in poiskati podjetja, ki bodo iz vse zgodbe izšla kot zmagovalci. V zadnjih letih smo veliko pisali, kakšen je pravilen pristop k vlaganju na Kitajsko. Kako pravilno zajahamo megatrende, ki se tam odvijajo. Spraševali smo se, ali je bolje kupiti Danone, ki tam prodaja otroško mleko, ali kakšnega lokalna ponudnika? Ali je bolje kupiti BMW ali Great Wall Motor? Enoznačnega odgovora ni. So pa zelo pomembna nekatera dejstva, kot so, da je težka industrija v težavah, kompleksnost je velika, gibanja na borzi prav tako.

Vseeno je država ogromna, tako pa tudi potencial. Vendar je lokalnih podjetij, ki bi odražala pozitivne trende, zelo malo. Zato je treba pogledati širše in iskati naložbe predvsem na zahodnih trgih. Ali take, ki tam samo kotirajo ali pa imajo nadpovprečno veliko prodaje na kitajskem trgu. Dejstvo je tudi, da je segment inovacij v tehnološkem svetu na Kitajskem trenutno v polnem zagonu. Ljudje plačujejo, potujejo, nakupujejo in tako dalje po telefonu. Ta segment bo v prihodnosti še naprej nadpovprečno rasel. Ta dejstva so potrdila tudi kitajska podjetja, v katerih so njihovi kupci potrošniki. Alibaba, Baidu, Tencent, Ctrip so samo nekateri izmed večjih, ki »jahajo« na transformaciji kitajske ekonomije. Potem je še veliko manjših, ki jim nezadržno sledijo.

Zgodba prihodnjih let na Kitajskem bo ozko fokusirana, posamezni segmentni bodo rasli izredno hitro. Tudi preostale industrije verjetno ne bodo videti tako slabo, kot se trenutno predstavlja, vendar bodo verjetno bolj stagnirali kot kaj drugega. Izbor naložb bo omejen, vseeno pa bodo določeni sektorji prinesli lepe donose.

David Zorman, upravitelj